Orlando
de Virginia Woolf
“Orlando”
este biografia imaginară a unei persoane numită Orlando, care trăieşte
timp de trei sute de ani, din timpul domniei reginei Elisabeta, în secolul
16 până în anul 1928, pe vremea regelui Edward, an în care Viginia
Wolf a scris romanul. La începutul cărţii, Orlando este un nobil cu
aspiraţii literare. El îşi petrece timpul scriind poezii şi piese de teatru şi curtându-le
pe unele din cele mai frumoase femei din acea perioadă. Totul
se schimbă atunci când Orlando îşi schimba natura, devenind
femeie
şi sunt demne de luat în seamă speculaţiile lui Woolf asupra diferenţelor
în gândire pe care le au bărbaţii şi femeile în anumite situaţii.
În
primul capitol, Orlando este un băiat de cinsprezece ani care locuieşte cu
părinţii săi. El îşi doreşte să urmeze calea armelor, asemeni tatălui şi bunicului
său şi să lupte împotriva maurilor, dar regina Elisabeta se motivează
prin faptul că tânărul ar avea o frumuseţe excepţională şi refuză
să-l lase să meargă în bătălie. El iese, oricum, din graţiile reginei când
aceasta îl surprinde sărutând altă fată. La puţin timp după aceasta,
regele
James preia tronul şi îl primeşte pe Orlando înapoi la Curte.
În vremea aceasta, Marele Îngheţ pune stăpânire pe ţară. Ca să-şi răspândească popularitatea, regele reuşeste să schimbe atmosfera sumbră, folosind gheaţa pentru un carnaval. În timp ce patina, Orlando o cunoaşte pe rusoaica Sasha. Relaţia lor e considerată scandaloasă, dar Orlando este îndrăgostit lulea de fată. Din nefericire, într-unul din momentele lui de nostalgie, Sasha îl înşeală cu altul. El o iartă, dar nu după mult timp, ea se întoarce cu vaporul înapoi în Rusia.
Copleşit de tristeţe, în cel de-al doilea capitol, Orlando se întoarce în ţara lui natală unde va dormi timp de şapte zile. Când se trezeşte, îşi aminteşte încă de Sasha şi orice cuvânt despre Rusia îl împinge spre depresie. Ca să iasă din această stare, începe să citească şi să scrie. După o lungă perioadă de izolare, el stabileşte o întâlnire cu un poet celebru numit Nick Green. Green vine la el acasă şi îi delectează pe cei prezenţi cu poveşti despre Shakespeare şi Marlow, iar Orlando îi arată câteva din lucrările lui. Green îi promite că va citi, când
În vremea aceasta, Marele Îngheţ pune stăpânire pe ţară. Ca să-şi răspândească popularitatea, regele reuşeste să schimbe atmosfera sumbră, folosind gheaţa pentru un carnaval. În timp ce patina, Orlando o cunoaşte pe rusoaica Sasha. Relaţia lor e considerată scandaloasă, dar Orlando este îndrăgostit lulea de fată. Din nefericire, într-unul din momentele lui de nostalgie, Sasha îl înşeală cu altul. El o iartă, dar nu după mult timp, ea se întoarce cu vaporul înapoi în Rusia.
Copleşit de tristeţe, în cel de-al doilea capitol, Orlando se întoarce în ţara lui natală unde va dormi timp de şapte zile. Când se trezeşte, îşi aminteşte încă de Sasha şi orice cuvânt despre Rusia îl împinge spre depresie. Ca să iasă din această stare, începe să citească şi să scrie. După o lungă perioadă de izolare, el stabileşte o întâlnire cu un poet celebru numit Nick Green. Green vine la el acasă şi îi delectează pe cei prezenţi cu poveşti despre Shakespeare şi Marlow, iar Orlando îi arată câteva din lucrările lui. Green îi promite că va citi, când
se
va întoarce acasă. Dar când ajunge acasă, Green se hotăreşte să scrie o piesă
satirică despre Orlando, folosind câteva pasaje din poemul lui.
Orlando
se supără foarte tare când citeşte cartea şi denunţă toţi oamenii, înlocuindu-i
cu câini. În cele din urmă, Orlando iese din depresia lui şi decide
că ar trebui să scrie despre orice are el poftă. Hotăreşte că lucrul de
căpetenie de care ar trebui să scrie este casa lui şi împrejurimile acesteia.
În vreme ce scria, îşi dă seama că moşia lui are nevoie de o împrospătare
şi se apucă de treabă pentru a-şi face din nou căminul
frumos.
Oameni din alte oraşe vin să vadă schimbările şi Orlando intră astfel
în înalta societate. Odată, cunoaşte o arhiducesă de care se îndrăgosteşte.
Sentimentele sale îl tulbură, fapt pentru care îi cere regelui Charles
să-l trimită ambasador al Constantinopolului în Turcia.
Capitolul trei
urmăreşte viaţa lui Orlando ca ambasador în Turcia. Având o prezenţă
plăcută, este apreciat de toţi, dar mai ales de femei. Cu toate acestea,
Orlando nu leagă niciun fel de relaţie, ci se concentrează asupra muncii
lui. O asemenea devoţiune îl impresionează pe rege şi acesta trimite
un prieten de-al său care îl premiază pe Orlando cu cel mai înalt rang
din cele acordate pairilor. Festivitatea este urmată de petrecere, dar Orlando
se ascunde în camera sa. Dimineaţa, el nu se trezeşte din somn, ci
rămâne adormit timp de şapte zile. În timpul acesta, turcii se revoltă împotriva
sultanului şi pătrund în camera lui Orlando, cu gând să-l omoare.
Văzându-l însă adormit, ei îl consideră deja mort.
Când
Orlando se trezeşte, este preschimbat în femeie. Ea locuieşte cu un ţigan
şi trăieşte în mediul lor nomad. Din nefericire, diferenţele de trai sunt
atât de mare, că ea se îmbarcă pe un vapor şi se întoarce înapoi în Anglia.
Capitolul
patru ne dezvăluie cum îşi petrece timpul Orlando pe parcursul călătoriei
şi lupta sa interioară de a-şi accepta noua identitate, feminină.
Îşi
dă seama curând că puterea feminină poate să deţină controlul asupra
unui
bărbat atunci când căpitanul îi oferă propria lui cabină. Relaţia cu căpitanul
se dezvoltă şi el o invită pe ţărm atunci când ancorează în Italia.
La
întoarcerea pe vas, ea se simte ca o femeie adevărată. Curând se întorc
înapoi
în Anglia.
Orlando
se întoarce la casa ei din Blackfriers şi descoperă că are probleme
cu legea în urma schimbării de sex şi trei bărbaţi susţin că ar fi fii
ei, fapt pentru care consideră că au drepturi legale la proprietatea. Ea decide
să se întoarcă la ţară. Aici o întâlneşte din nou pe arhiducesă. În mod
bizar, când o invită pe arhiducesă în casa ei, se dovedeşte că aceasta e,
de fapt, bărbat. Arhiducele vrea să se însoare cu Orlando, dar ea nu
simte
nimic faţă de el. Reuşeşte să scape de el strecurându-se în viaţă socială
şi găsindu-şi mulţi admiratori de sex opus, printre care domnul Pope.
Ea se plictiseşte repede de compania lor şi îmbrăcându-se ca un bărbat,
începe să colinde străzile Londrei. La finalul capitolului, norii grei împânzesc
cerul şi se face trecerea de la secolul 18 la secolul 19.
În
capitolul cinci Orlando se chinuie să reziste timpurilor Victoriene.
Oriunde
s-ar uita, ea vede oameni căsătoriţi şi femei cu copii. Ea ştie că societatea
aşteaptă acelaşi lucru din partea ei, dar în acelaşi timp e cuprinsă
de dorinţa propriei independenţe şi de nevoia de a se conforma.
Într-o
zi se plimbă prin parc şi îl întâlneşte pe marinarul Shelverdine. Îşi dau
seama că sunt făcuţi unul pentru altul şi trebuie să se căsătorească. Orlando
îl iubeste şi se simte mai multă atracţie faţă de el când descoperă că
el a fost, în trecut, femeie. Ei îşi petrec fiecare zi împreună până la cea în
care Shelverdine se întoarce pe mare. Înainte să plece, unul din servitorii
lui Orlando îi căsătoreşte.
În
al şaselea capitol Orlando vrea să redevină scriitor. Ea are şansa de a-l întâlni
pe Nick Greene. Acesta arată complet diferit, dar Orlando regăseşte
la el vechea lui viziune asupra vieţii, prin aceea că urăşte poeţii victorieni
moderni, dar iubeşte poeţii elizabetani pe care înainte îi dispreţuia.
Orlando îi arată poemul sau,”Stejarul”, şi Greene îi promite că îi
va găsi un editor care să îl publice şi va primi critici favorabile. Orlando se
duce la un magazin de cărţi şi cumpără toată literatura victoriană care era
disponibilă. Când termină de citit, dă naştere unui copil şi acţiunea se mută
în 1928. În prezent, se gândeşte la vremurile trecute, chiar şi la vechea
lui pasiune, rusoaica Sasha. Asemenea gânduri o înspăimântă, aşa că
se întoarce la treburile ei, aşteptându-şi soţul să se întoarcă. Romanul se
încheie cu reuniunea dintre Shelverine şi Orlando.
[Povestea
lui Orlando se întinde pe perioada a trei sute de ani (1588- 1928).
În acest timp, Orlando are constant vârsta de treizeci şi şase de ani şi îşi schimbă natura din bărbat în femeie.
În acest timp, Orlando are constant vârsta de treizeci şi şase de ani şi îşi schimbă natura din bărbat în femeie.
Povestea
fantastică se deschide cu protagonistul, Orlando, un tânăr nobil care-şi
imaginează că decapitează mauri, aşa cum făcuseră tatăl şi bunicul său.
El e prea tânăr ca să lupte, dar îşi doreşte din tot sufletul să meargă în aventuri,
în jurul lumii, asemeni celor din familia sa.
Tânărul
Orlando merge în pădure ca să se inspire din natură pentru poeziile
sale şi acolo, adoarme. Este trezit de trâmbiţaşii care anunţau sosirea
reginei.]
Personajele
Orlando
Orlando
se naşte într-o familie de oameni înstăriţi.Tatăl şi bunicul lui au luptat
amândoi în războiul contra maurilor şi au păstrat în mansarda casei capetele
duşmanilor pe care i-au ucis. La începutul cărţii, Orlando avea 15
ani şi obişnuia să se joace printre capetele tăiate, imaginându-şi că e şi el
soldat. Oricum războiul nu este potrivit pentru Orlando. Înfăţişarea lui nemaipomenită
şi, în special, picioarele bine proporţionate le atrăgeau extrem
de mult pe femei. Prima lui admiratoare, Regina Elisabeta îl aduce la
Curtea ei. Ea vede în el mai mult un fiu decât un iubit şi nu suportă să îl
trimită la război, aşa că îl ţine în preajma ei. Aşadar, Orlando îşi dezvoltă
pasiunea pentru citit şi scris. Această pasiune este greu de întreţinut
pentru că societatea elizabetană nu considera scrisul ca o distracţie
potrivită pentru un nobil. Stările lui de melancolie şi meditaţie îl transformă
într-o persoană solitară. Când depresia lui se accentuează, el se
întoarce la obiceiul său din copilărie, de a citi şi a scrie.
Dragostea
pentru Sasha îi schimbă starea de spirit. Orlando se mai întâlnise
cu multe fete înaintea ei, dar Sasha este prima faţă de care nu poate
fi indiferent. Însă după bucuria de a fi găsit pe cineva cu care să se identifice,
tânărul revine la depresia lui. Woolf descrie această depresie ca pe
un lucru pur englezesc, dar în acelaşi timp, caracteristic temperatului artistic.
După ce se desparte de Sasha, se izolează atât de mult de parcă ar fi
fost un pustnic. În acest punct, Woolf începe să se joace cu timpul. Ea consideră
că dacă un om stă singur aşa multă vreme şi este absorbit de scris
şi meditaţii, timpul în sine îşi pierde noima. În cazul lui Orlando, el trăieşte
300 de ani, fără să îmbătrânească mai mult de vârsta de 40 de ani.
Singura
modificare care are loc este schimbarea lui Orlando în femeie. Această
schimbare nu este însă atât de surprinzătoare pentru cititor după cum
ar părea, căci el are picioarele drepte şi e mai degrabă frumos decât chipeş,
lucru care denotă trăsături feminine. De fapt, atunci când se produce
schimbarea, memoria lui nu este alterată şi-şi poate aminti de Sasha.
Prin
amintirile lui, Woolf are posibilitatea de a face diferenţierea dintre cele
două sexe. Lui Orlando îi place să aibă o asemenea putere asupra bărbaţilor,
dar nu-i place că în perioada victoriană, femeile au destule resctricţii.
Orlando
nu suferă faptul că societatea victoriană îl ţine din scurt şi totuşi îşi
doreşte aprig să facă parte din ea. Se hotăreşte să se mărite cu cineva care
să aibă cu o înaltă poziţie socială ca să capete încredere în proprile ei insticte.
Aceste instincte nu o dezamăgesc niciodată, aşa că nu numai că se
îndrăgosteşte cu adevărat de bărbatul, dar şi descoperă că acesta a fost femeie.
În retrospectivă, instictele ei ar putea fi atât o calitate feminină cât şi
o putere dezvoltată prin experienţă. Ca bărbat, avusese parte de
dezamăgiri,
atunci când Sasha nu a mai venit ca să fugă împreună cu el şi a
doau oară, când Nick Greene a scris acea critică dură despre stilulul de viaţă
a lui Orlando. Odată cu trecerea timpului, Orlando, fie bărbat, fie femeie,
devine mult mai precaut cu oamenii, în general. În ciuda popularităţii
ei, Orlando se ţine deoparte până ce simte că a găsit o persoană
de care se poate apropia sufleteşte. De fapt, cititorul are impresia
că ea nu-şi va găsi fericirea până ce nu caracterul ei nu se va dezvolta.
Sasha
Sasha
este prinţesa rusă de care se îndrăgosteşte Orlando. Ea este o frumuseţe
exotică şi o bună patrioată, ce simte înstrăinarea faţă de ţara de baştină.
Ştiind asta, am putea crede că Sasha se foloseşte de Orlando ca o persoană
cu care să-şi petreacă timpul până de vaporul ei, blocat pe ţărmul
Angliei, putea să navigheze din nou. Când ea îl înşeală pe Orlando,
având relaţii intime cu un marinar, timp în care tânărul a aştepta
pe
puntea vasului, dovedeşte că am avut dreptate cu privire la dragostea ei
pentru acesta. Pe de altă parte, poate că ea este prea rusoaică ca să înţeleagă
englezul din Orlando. Ea găseşte tendinţele spre meditaţie ale acestuia
prea greu de îndurat şi asta duce la ruptura dintre ei. Oricare ar fi fost
motivul, plecarea ei va fi un factor important în depresia lui Orlando.
Dispariţia
ei îi produce lui Orlando o tristeţe profundă care se resimte pe parcursul
cărţii şi el se gândeşte uneori la Sasha. Îşi aminteşte mai ales mirosul
lumânărilor, atunci când aprinde el, în prezent, lumănări. În ultimul
capitol, Orlando chiar are impresia că o vede pe Sasha, pe când ieşise
la cumpărături şi o consideră că aceasta s-a îngrăşat cam mult. Femeia
pe care o vede nu e Sasha, desigur, ci doar o alta care aprinde o lumânare,
lucru care-i aminteşte ei de ea. Când Orlando devine femeie, începe
să înţeleagă de ce Sasha s-a purtat urât cu el şi depresia ei se diminuează.
Abia după acest moment va găsi o altă dragoste. Faptul că Orlando
o vede pe Sasha, bătrână şi grasă, simbolizează că ea a încetat so mai
idealizeze pe Sasha şi-şi poate vedea de acum de viaţa ei.
Nick
Greene
Nick
Grenne este un poet şi critic elizabetan. El devine o persoană importantă
în viaţa lui Orlando, atunci când acesta îl invită la moşia lui ca să
discute despre literatură. Greene nu este persoana romantică pe care o credea
Orlando, nici în atitudine şi nici ca înfăţişare. De fapt, el deromantizeată
orice idee avusese Orlando despre scriitori.
În
primul rând, vorbeşte în defavoarea lui Shakspeare şi Marlow, descriindu-i
ca pe nişte snobi alcoolici. În opinia lui, niciunul din ei nu are
abilităţiile şi nici măcar cerinţele unui autor roman precum Cicero. El spune
destule aiureli despre elita literară ca Orlando să-l găsească amuzant.
Din nefericire, Greene îşi arată adevărata faţă când scrie o piesă de
o satiră usturătoare despre Orlando, folosind fragmente din poemele
sale
şi pe tânăr ca personaj principal. După o perioadă îndelungată de citit şi
scris, gestul lui Greene îl deziluzionează pe Orlando şi atunci acesta devine
catalizatorul pentru înlocuirea prietenilor săi cu câini. Mai târziu, în
vremuri victoriene, Orlando îl întâlneşte din nou pe Greene. Prezenţa lui
este alta, dar dincolo de această atitudine, omul este aproape neschimbat.
Greene este şi acum împotriva scriitorilor moderni; ei sunt acum
victorieni şi le poartă mare stimă lui Shakspeare şi Marlow. Greene se
plânge de scriitorii care scriu doar pentru bani şi, totuşi, se oferă să-l ajute
pe Orlando să-şi publice lucrarea. Puterea pe care susţine că o deţine asupra
criticilor şi a editurilor arată că scrisul s-a transformat dintr-o artă într-o
afacere cu beneficii grozave.
Greene
este un personaj important în carte pentru că el îi influenţează foarte
mult decizile şi gândirea lui Orlando. Firea dură a lui Greene îl pune
pe gânduri pe Orlando şi îl obligă în final să-şi schimbe modul cum aborda
scrisul şi în vremea asta, se descoperă pe sine şi viaţa ei. Când se reîntâlneşte
cu Greene, stilul lui Orlando este suficient de bun ca să-l determine
pe Nick să-l publice.
Marmaduke
Bonthrop Shelverdine
Shelverdine
este omul cu care se mărită Orlando şi cu care descoperă fericirea.
El este un marinar şi mai ales pe parcursul ultimului capitol, Orlando
trebuie să suporte să stea singură, cât timp el este plecat în străinătate.
Întoarcerea lui Shelverdine din finalul cărţii semnalează regăsirea
lui Orlando ca om.
Arhiducesa
Henrietta / arhiducele Henry
Arhiducele
este din România. Orlando îl urmăreşte pe când acesta se plimba
pe lângă domeniul lui şi îl invită înăuntru. Îndrăgostit profund de Orlando,
îşi dă seama că unicul mod de a-l atrage este să se îmbrace în haine
femeieşti. Orlando se îndrăgosteşte imediat de el, crezând că este o arhiducesă,
dar ideea iubirii îl înspăimântă atât de tare că fuge în Turcia.
Când
Orlando se schimbă în femeie, arhiducele se apropie iarăşi de ea şi îi
spune că de fapt, este bărbat. Îşi doreşte foarte mult ca Orlando să-i devină
soţie, dar ea refuză. În final, nu se poate descotorosi de acesta decât
purtându-se urât cu el.
Regina
Elisabeta I
Regina
apreciază atât de mult frumuseţea lui Orlando încât îl invită la Curtea
ei. Ea îl consideră mai mult ca pe un fiu, dar totuşi, când îl prinde sărutând
o altă fată, îl goneşte de la Whitehall. Regina refuză să-l lase la război.
Domnul
Pope
Domnul
Pope este un poet elizabetan pe care Orlando feminin îl cunoaşte la
reuniune socială. Prin intermediul lui Pope, ea îi cunoaşte pe cei mai importanţi
poeţi ai vremii. După un timp, Orlando îşi dă seama că niciunul
din ei nu are nimic deosebit.
Rustum
Rustum
este ţiganul care îl ia pe Orlando din Constantinopole şi îl duce în tribul
său nomad de pe dealurile Turcia.
Rosina
Pepita
Rosina
se căsătoreşte cu Orlando în camera lui din Turcia cu o noapte înainte
de a adormi, pentru o perioadă de şapte zile. Când Orlando se întoarce
în Anglia, descoperă că are trei fii cu Rosina, şi fiecare din ei îşi revendică
dreptul asupra proprietăţii lui.
Regele
James
Regele
James urcă pe tron după moartea reginei Elisabeta. Una din primele
lui sarcini este să o invite înapoi pe Sasha la Curtea Regală. Pentru
a câştiga popularitate, noul rege profită de îngheţarea râurilor pentru
a crea o atmosferă de carnaval. Din nefericire, când gheaţa se topeşte,
mulţi oameni mor.
Tehnici/Procedee
Literare
Virginia
Woolf a dedicat acest roman prietenei ei excentrice şi carismatice,
Vita Sackville – West, ale cărei tendinţe energice, au intrigat-o
pe Woolf de-a lungul prieteniei lor. “Orlando” este o fantezie istorică
şi literară pastişă care parodiază printre alte texte, “SackvilleWest deţine
pământul”(1927).
Ca
în toate romanele ei, Woolf ea crează o utilizare radicală a timpului, unele
critici au subliniat faptul că Woolf dezvoltă conceptul ei de la scriitorii
contemporani Henry Bergson şi Marcel Proust. Timpul este pur şi
simplu o măsură de durată a individului, de acumulare a trecutului, durata
este o funcţie a progresului invizibil al trecutului în viitor. În mijlocul
acestui flux şi al variaţiei, pe care noi o numim prezent, nu poate ajuta
a percepe trecutul şi prezentul ca, într-un sens, simultan sau ca o parte
a unui continuu. Prezentul, chiar şi aşa cum îl experimentăm şi îl percepem,
este o parte a trecutului şi invers; astfel memoria devine centru oricărei
concepţii a subiectului şi a subiectivităţii lui. În naraţiunea ei măiastră
şi unică, Orlando, Woolf mizează pe continuitatea subiectivă a subiectului
ei, Orlando, de-a lungul ei tranziţiile genului său în scopul de a
demonstra că memoria, subiectivitatea şi percepţia personală sunt toate interconectate.
Tematica
Gen
Aceasta
este cea mai importantă temă a cărţii. La jumătatea romanului, Orlando
se schimbă din bărbat în femeie. Schimbarea nu este atât de dramatică
precum pare. De la început, Woolf îl descrie pe Orlando ca având
forme feminine, obrajii trandafirii şi picioarele frumoase. De fapt, este
mintea lui pe care Woolf o descrie ca fiind masculină. Când Orlando se
schimbă într-o femeie, aspiraţile sale din timpul cât fusese bărbat par să
fie mult mai uşor de atins. Acestea se aplică mai ales la scrisul ei.
Înainte,
el încerca să-i impresioneze prea tare pe colegii lui, dar ca femeie nu
mai este cazul şi Orlando nu mai e stresat aşa de mult ca să realizeze ce-şi
doreşte. În acest timp, ea îşi descoperă vocaţia de scriitor. Oricum, asupra
ei apar alte feluri de presiuni. Când viaţa ei se mută în perioada Victoriană,
dintr-o dată, societatea se aşteaptă ca ea să se mărite şi să aibe copii.
În acest moment, scrisul devine un hobby plăcut şi căutarea dragostei,
care pe timpul când Orlando era bărbat o găsea atât de uşor, devine
o parte esenţială a vieţii ei. Întreaga carte este despre satisfacerea ambele
identităţi ale sale, găsirea unui echilibru perfect între bărbat şi femeie.
Ca bărbat, în Anglia Elisabetană, el se simte stânjenit de atenţia şi răsfăţul
cu care-l înconjoară femeile pentru frumuseţea lui. Din cauza undei
sale feminine, Orlando este foarte sensibil şi când se îndrăgosteşte de
Sasha, el devine deprimat căci ea nu răspunde sentimentelor lui intense.
Starea sa melancolică durează până când el schimbă genurile.
Când
Orlando se schimbă într-o femeie, depresia ei se diminuează. Ea devine
mai sociabilă, ca şi cum poate articula sentimentele ei fără a distruge
percepţiile oamenilor asupra felului cum trebuie să se comporte un
barbat şi o femeie. Ea are bonusul adăugat de a fi capabilă de a gândi ca
un bărbat şi astfel să îi înţeleagă. Ea foloseşte asta pentru a se împrieteni
cu poetul Dl Pope şi de a afla mai multe despre lumea literară. După
ce îşi satisface curiozitatea despre lumea literară, se petrece un lucru
interesant şi anume, ea începe să se îmbrace ca un bărbat şi rătăceşte
pe străzile Londrei căutând aventură.
Timp
Romanul
acoperă trei sute de ani, de la vremurile elisabetane în al şaptesprezecelea
seco la 1928. În acest timp, Orlando îmbătrâneşte de la 15
până la cei 30 de ani. Defapt, de la vârsta de 30, când el este încă în secolul
al şaptesprezecelea şi până la perioada Victoriană, el îmbătrâneşte doar
câţiva ani. Cu alte cuvinte, Woolf sugerează că timpul este ceea ce faci
din el şi nu are importanţă până când are nevoie de ea. De-a lungul cărţii,
Orlando încearcă să facă un lucru pe cont propriu şi află în mod clar
cine este el şi care este sensul lui în viaţă. În timpul acestei călătorii de
descoperire a sinelui, el nu are nevoie de timp şi, prin urmare, grăbeşte
trecutul (îl lasă să treacă pe lângă el ca pe ceva nefolositor).
Unul
dintre motivele pentru care timpul avansează atât de repede este scrisului
lui Orlando. Atunci
când scrie, Woolf prezintă timpul ca lipsit de sens. El este în lumea
lui şi nimic altceva nu contează, doar ceea ce scrie el pe hârtie. Mai ales
în ultimul capitol, Woolf îl arată pe Orlando scriind atât de mult şi de fluent
că ea exprimă trecerea timpului într-un scurt paragraf. În această perioadă,
Woolf descrie mintea lui Orlando, gândindu-se doar la imagini despre
natură. Orlando nu are nici un contact cu exteriorul. Este interesant
că atunci când Orlando se mută într-o noua eră, ea nu pare uimită
de nimic. E ca şi cum ea se trezeste dintr-o transă şi, după atât de mult
timp de izolare aşteaptă imprevizibilul.
Orlando
este norocos prin aceea că este un nobil şi prin urmare, nu trebuie
să facă lucruri normale cum ar fi munca şi îşi poate stabili propriile
ore sau nici să nu se gândeasca la ore. Când Orlando se trezeşte şi
înţelege ceea ce căuta, timpul devine brusc important. Până la sfârşitul cărţii,
ea are un copil şi un soţ şi cartea se termină cu data de 11 Octombrie
1928. În sfârşit, Orlando poate începe să-şi trăiască viaţa.
Scrisul
Marea
ambiţie a lui Orlando este să devină scriitor, aşa că Woolf studiază cu
atenţie şi satirizează această îndeletnicire. Iniţial, ea îl zugrăveşte ca pe un
personaj incapabil de a scrie. El vrea să calce pe urmele tatălui său şi să
lupte împotriva maurilor, dar regina Elisabeta spune că e prea frumos (ca
să moară în luptă). În plus, el şi-a petrecut copilăria citind. Când cititorul
îl află pe Orlando la vârsta de 15 ani, el scrisese deja un anumit număr
de sonete şi piese de teatru. Unicul lucru care-i stă împotrivă e faptul
că în epoca elizabetană, meseria de scriitor nu era potrivită pentru un
nobil. Primii care observă acest lucru sunt servitorii lui Orlando care se
întreabă de ce acesta preferă să stea singur şi să scrie, când are banii şi timpul
necesare pentru a petrece după pofta inimii.
Mai
târziu, Nick Greene subliniază acest lucru atunci când se amuză de încercările
poetice ale lui Orlando şi îi parodiază viaţa într-o carte. În acest
punct al acţiunii, Woolf arată efectele criticii asupra scriitorilor. Orlando
este atât de supărat de felul cum tratează Greene munca lui încât se
lasă pradă unei depresii şi încetează să mai creadă că îşi poate atinge obiectivul
de a deveni scriitor. Oricum, criticismul lui Woolf nu este neapărat
un lucru rău. Din cauza a ceea ce îi spune Greene, el decide să
scrie
doar pentru el însuşi, şi drept rezultat, stilul său literar se îmbunătăţeşte.
Oricum, Woolf expune deasemenea şi natura capricioasă a criticilor
şi scrisul ca pe o afacere. În timpurile victoriene, Orlando se întâlneşte
cu Nick Greene, dar acum decide să publice urgent munca ei pentru
că îi aminteşte de Schakespeare şi Marlowe, scriitori pe care îi detestase
pe timpul vieţilor lor. E interesant faptul că scriitorii elizabetani
erau
cunoscuţi în timpurile victoriene, deci fără îndoială că viziunea lui Greene
era orientată spre afaceri. Woolf nu dezvăluie scrisul ca pe o sarcina
uşoară. Bărbat fiind, Orlando scria în casa lui de la ţară, iar autoarea
descrie cantitatea de timp folosită pentru editat, rescris şi de citit necesară
pentru a realiza o lucrare bună. Când Greene publică „Stejarul” lui
Orlando, Woolf îl prezintă ca pe lucrarea vieţii lui, ceva ce i-a luat lui Orlando
300 de ani ca să îl completeze.
Teme/Personaje
Scris
ca o biografie vioaie şi parodiator a protagonistului său , Orlando, „Orlando”
trasează viaţa şi timpurile personajului său principal, de la o identitate
masculină la o curte elizabetană la o identitate feminină în 1928.
Romanul oferă o analiză istorică a subiectului şi o critică a genului esenţial,
timp în care este explorată de asemenea sursa
genului şi a creativităţii. Subiectivitatea este reprezentată la Woolf ca
având mai multe feţe şi ca o multiplicitate de elemente în contradictoriu.
Orlando relatează mai apoi ceea ce Woolf vede ca pe o cheie
problematică a politicii sexuale: tensiunea dintre androginitate şi articularea
diferenţelor sexuale. Woolf observa că dupa ce protagonistul ei
masculin devine femeie, „în orice altă privinţă, ea rămâne la fel cum el fusese”
dând de înţeles că sexualitatea defineşte roluri care sunt doar costume
pe care le purtăm şi care sunt interschimbabile. Mai departe, „s-a produs
o schimbare în interiorul lui Orlando care i-a dictat ei opţiunea de a
se îmbrăca feminin şi a deţine sexualitatea unei femei”. Concepţia lui Woolf
despre androginitate aminteşte că deşi sexele sunt diferite, ele se amestecă,
poate mult mai liber decât naraţiunile ar sugera asta uneori.
Într-adevăr,
nu este doar faptul că Orlando este o fiinţă multi-sexuată, care
trece fără probleme de la un gen la altul, dar şi faptul că trupul lui colectează
puterea unui bărbat şi graţia unei femei. Orlando devine istoria narativă
a preschimbatului şi a preschimbării sinelui, lucru care critică istoria
şi biografia obişnuită şi propune în acelaşi timp posibilitatea unei vieţi
alternative.
Stil
Puncte
de perspectivă
Woolf
spune povestea lui Orlando la persoana a treia si din perspectiva lui
Orlando. Ocazional, Woolf il ia pe cititor deoparte si se adreseaza direct,
ca autor. Woolf face lucrul acesta pentru a-l indeparta pe cititor de la
naratiune ca sa ii arate cat de multe stie scriitoarea despre subiectul pe care
l-a ales. Ca rezultat, cand citeste despre viata lui Orlando, este dificil pentru
cititor sa nu observe diferenta dintre personalitatea lui Orlando si cea
a scriitoarei. Woolf scrie despre o persoana care isi gaseste vocatia ca
autor
si afla ce reprezinta ea ca femeie in lumea barbatilor. In acest sens, Virginia
Woolf se foloseste de Orlando pentru a-si exprima direct conceptia
ei despre scris si despre viata. Ea pune accentul pe faptul ca barbatii
si femeile sunt la fel si impartasesc aceleasi calitati. Ea sugereaza ca
poti fi foarte fericit daca iti gasesti echilibrul in viata.
Orlando
isi schimba natura pe la mijlocul cartii, asa ca Woolf trebuie sa scrie
din ambele pesrpective, si cea masculina si cea feminina.Cand Orlando
este barbat, la inceput, actiunea se desfasoara foarte rapid si limbajul,
poetic nu este greu de citit. In aceste parti, Woolf se concentreaza
mai mult asupra lumii exterioare, a naturii, mai mult decat asupra
gandirii lui Orlando. Depresia lui se diminueaza atunci cand
devine
femeie si este capabil sa-si aprofundeze sentimentele si lumea interioara.
Cronologie
şi locaţii
Cronologia
este un element in „Orlando”. Cartea se intinde pe o perioada de
300 de ani, din era elizabetana pana in 1928, anul in care Woolf scrie romanul.
In aceste perioade, Woolf vorbeste despre personalitati reale precum
Shakespeare, Marlowe si Regina Elisabeta pe timpul secolului al 17
lea, Regina Victoria in sec 19 si inovatii moderne precum automobilul sau
aeroplanul in secolul 20. Mai mult de atat, Woolf utilizeaza aceste elemente
cronologice pentru a-l dezorienta pe protagonistul Orlando, care se
lupta cu schimbarea din femeie in barbat. Initial, in timpurile elizabetane,
ea se descurca bine. Nu exista nici o presiune asupra ei sa se marite
si sa aiba copii si Orlando poate fi discret fara a fi vazut cu ochi rai.Virginia
Woolf descrie timpurile victoriene intunecate si stricte, cu un cer
innorat deasupra Londrei care foarte rar se limpezeste. Societatea asteapta
ca femeile sa se casatoreasca de tineri si sa aiba cati mai multi copii.
Pe vremea cand Orlando ajunge in secolul 20, casatoria si familia
devin
o tendinta naturala.
O
altă locaţie pe care o foloseşte Woolf este oraşul Constantinopole din Turcia.
Orlando este ambasador britanic al regelui James şi mulţumită silinţei
cu care munceşte, regele îl recompensează cu înalte onoruri. Orlando
îşi trăieşte viaţa în lux, într-un palat. Se vor aduna cu toţii în curtea
moşiei lui, ca să asiste la premiere, care are loc în balconul casei. Schimbarea
din bărbat în femeie are loc în domitorul acestei case. Când se
trezeşte, este luat de un ţigan în Brussa, unde ea va locui în şatră.
Iniţial,
Orlando adoră Turcia, dar apoi i se face dor de Anglia şi ia o barcă spre
casă. Orlando are o casă în Londra, pe Blackfriers. Acolo îţi petrece timpul
când simte nevoia de oameni în jurul său şi totul îi merge de minune.
Dar atunci când este melancolic stă singur, în casa lui de la ţară cu
365 de camere, pe care le împarte cu servitorii săi. Când Nick Greene stă
pe o perioadă de timp în această casă, o consideră pre confortabilă pentru
un scriitor. Oricum, Orlando îşi petrece aici mare parte din timpul său,
citiind şi scriind.
Limbaj
şi înţelesuri
Woolf
foloseşte limbajul poetic care se potriveşte gândirii poetice a lui Orlando.
Ea are tendinţa să folosească acest stil, mai ales pe parcursul stărilor
melancolice ale lui Orlando şi îmbunătăţeşte limbajul poetic, cândì acesta
devine femeie. Poezia îi conferă romanului un sens melodramatic. Bărbat
fiind, Orlando se izolează de societate şi îl vedem fericit, în propria
lui lume; ca femeie, i se conferă personajului ei o mai maremidentitate
feminină. Pătrunzând în secolul 20, cartea îşi pierde firul narativ
şi acţiunea devine mai liberă, posibilă şi fiecare propoziţie, idee exprimă
un sentiment. Ea ajunge să se accepte pe ea însăşi ca femeie şi acest
lucru este demonstrat prin faptul că ea aşteaptă liniştită întoarcerea soţului
ei.
Când
Orlando e sociabil cu ceilalţi sau are o relaţie amoroasă, aşa cum este
cea cu Sasha, proza lui Woolf devine mult mai convenţională. Asta îi permite
cititorului să urmească cu atenţie pasajele mai interesante şi îi permite
lui Woolf să-şi exprime voinţa. Câteodată,
cu cât mai convenţionale sunt pasajele ea adaugă paragrafe în
care
pare să-şi ironizeze propriiile înţelesuri poetice. De exemplu, Orlando
admiră sprâncenele groase ale dlui Pope şi-şi dă seama imediat că
acelea nu sunt sprâncene, ci nişte perne ce stau deasupra frunţii.
Structură
„Orlando”
este cuprins din şase capitole, fiecare din ele pe întindere de 30 de
pagini. Cartea are în total 165 de pagini. În prima parte a cărţii, Orlando
este bărbat şi pe la mijlocul celui de-al treilea capitol, se schimbă în
femeie. Când se produce schimbarea, acţiunea nu se desfăşoară cu rapiditate,
ci se concentrează şi mai intens asupra caracterului lui Orlando.
Pe timpul când este bărbat, Woolf descrie uneori aventurile lui amoroase
cu Sasha, dar când el devine femeie, cartea aprofundează mai mult
partea sentimentală. Orlando coboară pe ţărm cu căpitanul, dar cititorul
nu află nimic despre ce se întâmplă mai departe, decât faptul că Orlando
are sentimente feminine. Dar când el este bărbat, Woolf descrie cum
Orlando şi Sasha au relaţii intime pe patinoar.
În
unele privinţe, subiectul cărţii reflectă fericirea lui Orlando. Acţiunea este
mult mai puternică, atunci când Orlando este bărbat. Acţiunea se referă
strict la epoca în care se află şi decurge conveţional. Oricum, în structura
convenţională, Orlando nu este fericit şi acţiunea se desfăşoară într-un
mod plictisitor. Ca femeie însă, acţiunea îşi pierde strcutura şi tonul
ei este mult mai poetică. Spre sfârşitul cărţii, structura subiectului este
restrânsă. Ca femeie, Orlando trece prin trei ere şi în secolul 20, exprimarea
emoţilor devin mai importante decât acţiunea în sine.
Structura
simplistă dă senzaţia că Orlando îşi trăieşte în sfârşit viaţa fără restricţii
de care avea nevoie ca să reuşească. Fericirea lui Orlando este confirmată
atunci când soţul ei se întoarce de pe mare. În
scrierile lui Woolf este o grijă continuă asupra problematicii feminine şi
aspectele legate de exploatarea femeilor şi de nevoia lor de
independenţă.
Pentru a înţelege complet ce încearcă Woolf să realizeze în ficţiunea
ei este esenţial de luat în seamă „O cameră separată” (1929) , polemica
feministă în care Woolf schiţează strategia ei pentru emanciparea
feminină în literatură. Woolf dezbate îndelung problema femeii
şi a scrisului. Ea susţine că literatura ar trebui să exploreze
experienţa
feminiă şi să nu facă o evaluare comparativă a experinţelor femeieşti
cu a celor bărbăteşti. Ea este îngrijorată, în primul rând, de problema
mimetismului şi crede că majoritatea literaturii scrise de femei în
secolul 19 nu este încă literatură feminină. Woolf crede că scriitoare fiind,
ar trebui „să ne gândim la felul cum au trăi mamele lor, dacă suntem
femei cu adevărat. Este nefolositor să mergi la oameni importanţi ca
să le ceri ajutorul, mai ales că unele dintre noi mergem la ei pentru a
căuta
plăcere.„ Woolf prezintă cu grijă o analiză materialistă a marginalizării
femeii în societate şi aduce în faţă o analiză susţinută a societăţii
britanice ca patriahat în care femeile sunt folosite de bărbaţi pentru
a le reflecta propria imagine în societate, precum o oglindă. Astfel, Woolf
descrie dezavantajele educaţionale sociale, financiare şi prejudicile împotriva
femeilor care au fost forţate să se lupte încă de la începutul istoriei.
Ea aminteşte destinul ipotetic al unei eventuale surorii a lui Shakespeare
care n-a avut altă soluţie decât sinuciderea din pricina faptului
că puţinor femei li s-a oferit intimitatea şi indepenţa necesare propriului
loc în societate şi atunci această femeie nu va fi capabilă să scrie
bine şi să se exprime liber. Woolf plăteşte tributul pentru toate
scriitoarele
din trecut, precum Aphra Behn, Jane Austen şi surorile Bronte
ale căror realizărilor de romanciere erau încă minore în acea vreme.
Woolf preconizează un viitor în care se îmbunătăţeşte egalitatea între
drepturi şi femeilor li se va permite să fie şi poete, nu numai romanciere.
Viziunea lui Woolf asupra unei noi generaţii de scriitoare include
nevoia de reviziure a limbajului, a sintaxei, a stilului, a proproţiei şi
conveţiei literare, narative şi a sistemului de valori în romanul creat de bărbaţi.
Argumentele ei pentru idealurile narative feminine propune o conexiune
definită dintre diferenţele sexuale şi limbaj, timp în care la finalul
polemicii ei introduce noţiunea complexă de androginitate care aprobă
o armonie sau o uniune a diferenţelor sexuale, precum idelaurile indentăţii
literare căci „probabil, o minte pur masculină nu poate să creeze
mai mult decât o poate face una pur feminină.” Ideea androginităţii este
reluată în „Cele trei guinee” din 1938.
A
doua polemică este un argument socilaist, feminist şi pacifist a relaţiei dintre
artă şi propagandă care indică temele timpurii din „O cameră separată”.
Din nou, Woolf urmăreşte dezvoltarea forţată a unei societăţii din
exterior pe care ea o consideră capabilă să permite o formare strategică
care ar putea să reziste instituţilor sociale dominante şi ar putea să-şi
dezvolte propriile metode de libertate, egalitate şi pace. Noţiunea de femeie
este introdusă aici ca un ţap ispăşitor al istoriei şi Woolf argumenteză
pentru necesarul femeilor şi al altor grupuri marginalizate, în
special, clasele muncitoare care revendică şi-şi crează propria istorie şi literatură.
Faţă de textul original care a a fost însoţit de fotografii ale unei Spanii
răvăşite după război şi cărora le-au fost alăturate poze cu bărbaţi în haine
patriahale. Critica ei faţă de patriahism, jingoism şi fascism este explicită
în reprezentarea hainelor patriahale, ale autorităţii şi puterii şi de acceptare
a valorilor sistemului patriahal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu