Meserie! de David Lodge
Subiectul romanului:
Acţiunea din Nice Work (Meserie!, editura Polirom, 2002) se desfăşoară în
Rummindge, oraşul imaginar al lui Lodge modelat riguros după Birmingham, cu un
campus imaginar, similar celui la care Lodge a predat literatura engleză din
1960 până în 1987. O parte din personajele secundare care apar în acest roman
sunt deja familiare cititorilor lui Lodge din romanele sale de început, Schimb
de dame şi Ce mică-i lumea. Personajele principale sau aşa-numiţii
protagonişti, ale acestei lucrări sunt: Victor Wilcox, directorul general al
companiei intitulate J.
Pringle & Sons Casting and General
Engineering, şi Robyn Penrose, lector temporar în literatura engleză a
Universităţii din Rummindge. Vic este căsătorit, are şi trei copii şi e sătul de viaţa de familist. Robyn
are o relaţie „deschisă” cu un coleg, lector şi el, pe nume Charles.
Un „An Industrial” naţional fusese proclamat
de Guvern ca să sporească conştienzarea
generală şi, în special, să furnizeze nevoile industriale. Mai marii
Universităţii din Rummingde propun o monedă de schimb: în timpul iernii, un
lector universitar va „spiona” un manager
industrial dintr-o fabrică din localitate. Prin aceasta se vrea combaterea
noţiunii că universităţile sunt „turnuri de fildeş” ai căror membrii sunt rupţi
faţă de tot de înseamnă lume adevărată. Astfel, când Robyn Penrose ţine
conferinţa despre Romanul Industrial, ea nu vorbeşte liber, nevoită fiind să
facă pe plac autorităţilor ca să asigure continuitatea ocupării forţei de muncă;
ea se conformează planului şi începe să-l „spioneze” pe Vic Wilcox, care a
fost convins de superiorul său direct să
participe la această schemă.
Robyn şi Vic trăiesc în lumi diferite. Pe când
Robyn se referă la viaţă din punct de vedere teoretic – un unghi teoretic
postmortem al acesteia – Vic este interesat doar de profiturile şi de pierderile
de la Pringle and Sons. Atitudinea aproape marxistă a lui Robyn faţă de
industrie (ea este de partea muncitorilor şi împotriva angajatorilor, lucru pe
care-l numeşte „dreptate socială” ) devine repede o problemă în fabrică. Ea îl
avertizează pe unul dintre muncitori că va fi concediat, fapt care duce la o
tentativă de grevă generală. Wilcox o obligă să-şi ceară scuză şi să declare că
totul a fost o neînţelegere pentru a se relua munca. Spionatul pare să se
încheie într-un mod neplăcut; niciuna din părţi nu vrea să-i explice
superiorului său ce s-a întâmplat cu adevărat acolo şi hotărăsc să mai încerce
o dată.
Situaţia devine mult mai complicată când Vic
se îndrăgosteşte de Robyn. Spre sfârşitul iernii, el o convinge să-l „spioneze”
pe parcursul unei importante întâlniri în Germania. Previzibil, în timpul
călătoriei, cei doi se simt atraşi unul de celălalt şi petrec noaptea împreună;
Robyn vede în aceasta un lucru minor, pe când Vic o crede începutul unei
relaţii de durată. El vrea să-şi părăsească soţia şi să se însoare cu Robyn. Partenerul
acesteia, Charles se îndrăgosteşte de iubita fratelui ei, o femeie de afaceri
(bancher), şi o părăseşte pe Robyn. Spionatul ar fi trebuit să se încheie şi el
atunci, dar Vic decide s-o spioneze pe Robyn la universitatea. Perspectivele
profesionale ale lui Robyn se îmbunătăţesc atunci când ea primeşte o ofertă din
partea Universităţii Americane, dar Vic îşi pierde locul de muncă. Problemele
se rezolvă printr-o metodă veche: Robyn moşteneşte o sumă de bani de la un
unchi neînsemnat şi investeşte în noua afacere pe care o dechisese Vic. Ea nu
pleacă în America, ci rămâne în Rummindge. Totuşi, povestea nu se prescrie mai
departe, cei doi nu devin iubiţi - Vic
se împacă cu soţia şi se întoarce la familia ei, dar Robyn refuză cererea în
căsătorie a lui Charles.
Personajele
Vic şi Robyn câştigă amândoi din această
„ciocnire” în urma căreia fiecare pătrunde în lumea celuilalt. Vic este atras de literatura
englezească şi de felul cum prezintă Robyn campaniile de informare, pe când
Robyn înţelege cât de ineficient este sistemul universitar. Indiscutabil, Lodge
simpatizează cu Robyn: ea este cel mai puternic dintre cele două personaje.
Deşi un manager eficient, Vic este un soţ şi
un părinte deplorabil care încearcă să-şi conducă familia aşa cum o face cu
fabrica, ceea ce duce la un eşec total. Relaţile lui cu soţia, Marjorie, cu tatăl său, fii şi fiica
sa merg şi ele în aceaşi direcţie. E plictisit de ce fac şi ce spun ei şi e la
fel de incapabil să le înţeleagă nevoile pe cât sunt ei incapabili să le
înţeleagă pe ale lui. Se refugiază în muncă, unde poate uita de problemele lor
şi se poate considera că are situaţia sub control (că el e şeful acolo). Marjorie este o soţie neglijată care
îşi închipuise că găseşte consolarea în shopping, dar se înşeală. Ea este şi
frustrată sexual pentru că Vic nu se mai simte atras de ea. Doar atunci când
Vic îşi începe noua afacere şi ea este chemată să-l ajute, ea renunţă a mai lua
pastilele pentru dormit pe care le folosea ca să-şi uite necazurile.
Vic este nefericit cu viaţa lui personală şi
se poartă cu asprime cu colegii săi, pe când Robyn îşi iubeşte munca. Singura
ei teamă este că nu va putea să-şi păstreze slujba la uneisitatea din Rummindge
(sau la oricare altă universitate), iar asta însemna să-şi caute un alt loc de
muncă, în alt domeniu, dar nu se vedea făcând altceva decât făcea în prezent. Ea
nu ştie prea multe despre „viaţa reală” în opoziţie cu lumea academică, doar
teoretic vorbind, unde este complet de partea unei apropierii socialiste de
lumea muncitorească. Ea este o fire independentă; Charles, iubitul ei cu care
are o relaţie de termen lung, este o persoană mai degrabă plicsitoare care nu
se potriveşte cu firea energică a lui Robyn. Lipsa lui nu este simţită de ea
atunci când el începe să se întâlnească cu fata de la bancă şi refuzul lui
Robyn de a-l primi înapoi nu e surpinzător. Însă, dacă nu l-ar fi cunoscut pe
Vic, poate că s-ar fi căsătorit cu Charles, din obişnuinţă.
Britanicul Phillip Swallow (acum decan în departamentul de engleză unde lucra
Robyn) şi americanul Morris Zapp (care
încerca să-o convingă să vină pe postul din State) sunt profesori bine
cunoscuţi din romanele anterioare ale lui Lodge, „Schimb de dame” şi „Ce mică-i
lumea”. În „Schimb de dame” ei îşi schimbă locurile între ei la Universitate şi
se îndrăgostesc fiecare de soţia celuilalt. (În consecinţă, Zapp divorţează de
Hillary, dar Swallowii rămân împreună). În „Ce mică-i lumea”, participă amândoi la mai
multe conferinţe, Zapp căutând celebritatea, iar Swallow, fericirea, pe care
crede că a găsit-o cu o tănâră femeie. Dar iarăşi sunt dezamăgiţi amândoi.
Interpretare
„Meserie!” face parte dintr-o trilogie de
romane despre campusul universitar , scrise de Lodge între 1970-1980, prima
apărută a fost „Schimb de dame” (1975), urmată de „Ce mică e lumea” (1984) şi
„Meserie!” (1988) este ultima din serie. („Gânduri”, publicat în 2001, este o
altă carte despre campus dar implică alte personaje.) Acţiunea acestor lucrări
se desfăşoară în lumea lectorilor şi profesorilor universitari (de aceea sunt
numite romane de campus, majoritatea universităţilor şi cea din Rummindge fiind
situate în campus). În aceste cărţi, protagoniştii sunt aruncaţi în „alte lumi”
, ori mergând în alte ţări, cum e în „Meserie” , trăind într-o lume diferită de
cea a lor.
„Meserie!” este inspirat din viaţa industrială
a secolului al nouăsprezecelea. Variile părţi ale romanului sunt prefaţate de
citate din romane celebre industriale sau sociale, precum „Sybil” de Benjamin
Distraeli. „Cela două naţiuni” , un alr roman din acest tip, se referă la decalajul
crescător dintre săraci şi bogaţi în Marea Britanie. Faptul că societatea
modernă britanică este încă divizată este un element important în munca lui
Lodge. Poate că societatea nu mai este împărţită în săraci şi bogaţi, ci între
muncitorime şi clasă mijlocie, şi aceste grupuri sociale au foarte puţin sau
chiar nimic în comun şi tot nimic de spus unele despre celelalte. Vic şi Robyn
demonstrează că niciunul din ei nu ştie să se poarte sau să comunice în lumea
celuilalt.
Pentru Robyn, lumea lui Vic – a industriei şi
a comerţului – este o lume a bărbaţilor, unde femeile şi cei care aparţin
minorităţilor sunt exploataţi. Romanul caricaturizează felul cum sunt văzute
femeile, ca obiecte sexuale, în reclame şi calendare; Robyn e înfuriată de
aceste lucruri. Pentru Vic însă care e puţin obişnuit cu lumea cercetării şi
dezbaterilor academice, e de acord cu faptul că în felul acesta se aduc noi
mijloace pentru comerţ (se aduc noi interpretări asupra celor ce se petrec
acolo). I-am plăcea nespus să poată reorganiza Universitatea din Rummindge şi
Lodge pare înclinat să creadă că acesta va fi un lucru bun.
Finalul de poveste al romanului „Meserie!” reliefează
că e imposibil de umplut golul dintre lumea academiei şi a cea a industriei. Ar
trebui să apară o soluţie ingenioasă ca să se ajungă la o unire între lumi. Pe
când autorităţile se arată interesate de anul industrial şi de schimbul dintre
industrie şi academie, Robyn şi Vic demostrează că apropierea poate duce la o
mai bună înţelegere şi chiar la o bună cooperare între ele. (Fără acea
moştenire de vis de la unchiul ei, Robyn n-ar fi putut să-l asiste pe Vic dacă
n-ar fi ştiut germana, când cei doi asociaţi au început să discute deschis
despre planurile lor, convinşi că ea nu ştie limba.)
Titlul romanului este o enigmă. Este munca
atât de grozavă, ori nu e vorba deloc de muncă sau e vorba de o anumită muncă? Şi
dacă e aşa, e munca lui Robyn privilegiată faţă de cea a lui Vic? Fiindcă el
îşi pierde postul, pe când ea are o ascensiune surprinzătoare? „Meserie!” poate
fi şi un comentariu ironic la adresa personajelor, similar cu „Bună treabă!” .
David
Lodge
Lodge s-a
născut în Londra în 1935 şi a
crescut într-o familie ttradiţională catolică (ceea ce e neobişnuit pentru un
englez, în timpurile noastre). Lodge a păstrat un viu interes pentru ficţiunea
catolică sau pentru catolicism în ficţiune, printre eroii săi preferaţi fiind
iralandezul catolic Persse McGariggle, un cavaler romantic, în tradiţia lui Don
Quixote a lui Cervantes, în „Ce mică-i lumea”.
Lodge a predat litaratură engleza la
universitatea din Birmingham , între anii 1960-1967. Până atunci a activat ca
scriitor, câştigând câteva premii, pentru romanele sale. A scris şi piesel de
teatru, proză scurtă şi articole de ziar care au fost şi ele bine primite. Lodge este considerat un precursor al
romanului umoristic în literatura modernă britanică. Precum spune el însuşi,
Lodge preferă ca romanele lui să aibă o temă şi un fir narativ decât un fel
de structură deschisă către postmodernism. El mai pretinde
că „corespund unui anumit aspect sau unei anumite faze din viaţa lui.”
În timp ce preda la universitatea din
Birmingham, Lodge era interesat mai ales în critică litarară şi şi teorie ( un
interese reflectat în personajul Robyn Penrose şi mai ales în cel de-al doilea
volum din trilogia lui, „Ce mică-i lumea” ). Lodge e un fel de structuralist ,
ceea ce înseamnă că el crede că paralelele intertextuale sunt importante pentru
interpretarea oricărui studiu ( similarităţile dintre varii forme de text, cum
sunt, spre exemplu, cele din cartea sa „Meserie”).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu